Kolem kolem východní Kanady a USA
Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride.      Nic se nevyrovná prostému potěšení z jízdy na kole.      J.F.Kennedy
Statistika
Mapa s trasou
Zajímavosti
Profily
Vybrané fotky
Napište mi
Zápisky z cesty
Québec
Newfoundland
Nova Scotia
New Brunswick
Maine
Massachusetts
New York
Washington D.C.
< Virginia >
Carolinas
Florida
Další cesty
Přehled cest
Vyhledávání
Čtyřměsíční cyklistická cesta, start v Québeku, konec na Floridě. Desátá autorova cesta (N.Zéland, Austrálie, USA, Kanada, Aljaška, Japonsko, Mexiko, Bolivie, Chile, Argentina, Namibie, JAR).

Virginia

Washington D.C., Mont Vermont, Prince William Forest Park, Ashland, Williamsburg, Jamestown, Williamsburg, Newport News - bus přes most - Norfolk, Virginia Beach, Pungo, Back Bay

Vyjet z Washingtonu vlakem nemělo smysl. Okolo řeky Potomac vede skoro třicetikilometrová cyklostezka do Mont Vermont, oblíbeného sídla George Washingtona. V Arlingtonu bylo na stezce hodně lidí, běžců a cyklistů; v Alexandrii méně a jak se vzdálenost od hlavního města zvyšovala, hustota lidí na stezce řídla. V Mont Vermont jsem váhal, zda jít na prohlídku. Je to tak rozsáhlý komplex domů, zahrad, muzea a výukového centra, že by to chtělo alespoň 3 hodiny času. Ne že bych je neměl, stejně jsem nevěděl, kde budu spát a jediná jistota byl směr na jih k Atlantiku. Ale byl už jsem prohlídek čehokoliv přesycen, naopak jsem se potřeboval pořádně projet na kole a vyhnat ze sebe to třídenní lenošení.

Dál už to nebyla taková paráda, jel jsem po jedničce, ta je souběžná s interstate 95. Přesto byl provoz silný, krajnice většinou žádná, musel jsem být pořád ve střehu. Okolo třetí začalo poprchávat, já měl 70 km a byl jsem smířen s tím, že když se rozprší, zalezu do nějakého motelu. Když tu se objevila cedule s odbočkou na Prince William Forest Park, pod ní stan jako symbol kempu a já věděl, kde se dneska vyspím. Od návštěvnického centra to bylo 10 km parkem do kempu, po kvalitní hladké a dost kopcovité silnici. Okolo hluboké lesy, na silničce namalovaná cyklostezka, prostě sen. V kempu jsem nasbíral dříví, udělal pořádný oheň a věděl, že jsem po všech těch velkých městech zase na cestě. V kempu není wifi, konečně mám šanci dohnat spánkový deficit, kdy jsem 4 dny po sobě spal max. 6 hodin.


[Prince William Forest Park] Silnice snů

Prospal jsem poctivých 10 hodin. Noci už jsou chladné, to ve spacáku nepoznám. Ale ráno už jde pára od pusy a vlézt do sprchy vyžaduje trochu sebezapření. Teplá sprcha i ve studené koupelně člověka zahřeje a hned je svět příjemnější. Rangeři mi doporučili kemp v Ashland, zhruba 120 km vzdálený. Nechtěl jsem se ničím zdržovat a vyjet brzy, abych tam byl okolo páté hodiny. Západ slunce je před půl sedmou a bezpečně se dá jezdit ještě chvilku po šesté hodině. Moc velké časové rezervy v této roční době rozhodně nejsou.

Evergreen
Vyjel jsem a rychlostní senzor nenaskočil ani po kilometru jízdy. V každém cyklistickém obchodě ho zkouším koupit, ale bez úspěchu. Maximálně mají nekódované senzory pro předešlé typy cyklokomputerů Polar. Pro jistotu jsem jel další 4 km a teprve potom to začal řešit. Zkusil jsem ho připojit jako nový senzor, nenaskočil. Vytáhl jsem starý senzor, který mi přestal fungovat na Newfoundlandu a ten se, k mému překvapení, chytil. Senzory jsem vyměnil, ale obával jsem se, že to dlouho nevydrží. Problém je, že u nich nelze měnit baterie, má se vždy koupit nový. Některé servisy ale dělají "repasi", což zřejmě spočívá jen ve výměně baterie. Vyndal jsem nůž, nefungující senzor rozloupnul a zjistil typ baterie. Zkusím ji sehnat a třeba to výměnou baterie vyřeším.

Brašna s jídlem byla splasklá jako sloní ucho, proto jsem plánoval zásoby doplnit. Nejlepší ceny a sortiment mají ve Walmartu, ten se vynořil po 50 km. Nakoupil jsem užitečné suroviny, zeleninu, sýr, polévky, hrášek do rizota, žádné sladkosti. Nebyl jsem totiž hladový, před půl hodinou jsem měl u Mexičanů naducané burito. Vyjel jsem a rychlostní senzor se nechytil. Asi po 3 km jsem uviděl RadioShack, tam měli potřebné baterie. Ještě jsem ho zkusil připojit jako nový senzor a naštěstí to prošlo. Nemusel jsem měnit baterii u silnice, je to dost delikátní a jemná práce. Udělal jsem to až v kempu u druhého senzoru a ráno uvidím, která bije.

Americamps RV Resort byl vskutku senzační. Jako cyklistovi mi počítali 8,50 $, zatím bezkonkurenčně nejnižší cena za kemp. Pán v golfovém vozíku mne zavezl na travnaté místo pro stany s elektrickou přípojkou. Okamžitě jsem dal nabíjet baterie do čelovky, s nimi mám fakt problém. Nabíječka indikuje, že jsou nabité, ale opak je pravdou. Tentokrát jsem je po "nabití" prohodil v šachtách a nabíječka jela další 3 hodiny. Jádro pudla je v tom, že v čelovce jsou 3 baterie AAA a nabíječka umí 2 nebo 4. Musím to tedy kombinovat s nabitou baterií a to zřejmě dělá zmíněné problémy. Potřeboval jsem urgentně vyprat, ve Washingtonu byla prádelna hodně daleko a tak jsem přepral pár kousků ručně. Naposledy jsem pral v NY a na čistotě a "vůni" oblečení to bylo znát. A zase, skvělý kemp, v prádelně byl k dispozici prášek zdarma. Nakonec jsem uvízl ve fitnes centru, kde byla křesla a stůl, u nich zásuvka na nabíjení notebooku. Ideální podmínky pro psaní deníku.

Obvyklé ranní trápení s rychlostním senzorem, výměna baterie nepomohla, asi po 40 minutách úsilí naskočil ten, co chcípnul na Newfoundlandu. Podle všech pravidel mělo pršet, neboť jsem vyjel v čistě vypraném a voňavém oblečení. To vždycky dopadlo tak, že se dopoledne rozpršelo a já to nově vyprané oblečení propotil v goretexu. Tentokrát vydrželo krásné počasí, před polednem jsem sundal návleky na nohy a do večera jel v šortkách. Vyhnul jsem se Richmondu, velkých měst jsem si už užil dosyta. Jezdil jsem po úzkých místních silničkách po trase, která sledovala památky na bitvy občanské války. Okolo zemědělská krajina nebo hluboké lesy, minimální provoz, maximální spokojenost. Potom jsem najel na Pocahontas trail, to je silnice 60 a po ní dojel až skoro do kempu.


[Poblíž Richmond] Zemědělská krajina


[Poblíž Richmond] Garthright House - památka na dvě bitvy občanské války (1862, 1864)

Všechno se to sype
Kromě senzoru a občasných výpadků displeje mého malého počítače se začala připomínat nová starost. Věděl jsem, že ořech v zadním náboji není v pořádku, ale myslel jsem, že to na něj dojedu. Projevovalo se to tak, že v některých momentech bylo potřeba několikrát naprázdno protočit kliky, aby řetěz začal táhnout. Bylo to nepříjemné hlavně v NY, kdy bylo potřeba rychle vystřelit do mezery nebo naopak z ní rychle ujet, ale tam mne to zas tak moc nezlobilo. Dneska jsem vyjížděl kopec a najednou jsem šlapal naprázdno. Shodil jsem brašny, sundal zadní kolo. Zkusil jsem z kola udělat furtšlap a stahovacími pásky přitáhl kazetu k drátům. Pásků jsem tam dal snad 10, aby to fakt drželo. Byl to fofr, při zkušební jízdě jsem ujel 5 metrů, všechny pásky se utrhly a byly pryč. Ty síly jsou moc velké a kdybych to přece jen fixnul, tak bych asi vylámal dráty. Zastavilo u mne auto a paní v nejlepších létech (tj. v mé věkové skupině) se ptala, jak mi může pomoci. Já, hrdopýšek jako obvykle, že si její snahy cením, ale že to fixnu a pojedu po svých. Nabízela mi, že mne naloží a odveze do cyklistické prodejny ve Williamsburgu. Pěkně jsem jí poděkoval a tak mi vnutila telefonní číslo a ať ji zavolám, když neuspěji, že pro mne přijede. Do Williamsburgu to přitom bylo 30 km. Alespoň vidíte, jací jsou zde lidé.


[Poblíž Richmond] 'Rozhodnutí se dělají za zavřenými dveřmi' oznamuje nápis na kadibudce

Novatec nebrat
Byl jsem docela v koncích, proháněl jsem řetěz dopředu dozadu a nic. Po delším úsilí jsem přece jenom vyhmátl jednu polohu, ve které řetěz táhnul. Bylo to srandovní, hlavně při rozjíždění. Nejprve jsem protáčel kliky naprázdno, ucítil doraz a jemně jsem se rozjel, abych to neutrhl. Do kopce lehké převody, aby bylo namáhání ořechu co nejmenší a z kopce jsem musel simultánně šlapat, jinak to začalo hrozivě rachtat. Od firmy Novatec si už rozhodně nic nepořídím. Přední nába vydržela necelých 10 000 km a pak byla tak vyčvachtaná, že kolo mělo 3 mm vakl a sjezdy z kopce se staly adrenalinovým zážitkem. Na zadní nábě odešel ořech po 12 000 km, fakt ostuda.

Konec staré křupačky
Každý cyklista bedlivě naslouchá svému oři a jakýkoliv nezvyklý zvuk hned analyzuje a hledá příčinu. Často to vede ke kuriózním situacím, kdy někdo u silnice naklepává kosu a já hledám příčinu v mém bicyklu. Ale to nebyl tento případ. Postupně devastující se ořech vydával křupavé zvuky při každém razantnějším šlápnutí nebo při přeřazení v plném tahu. Nejprve mne to šíleně iritovalo, ale časem jsem si zvykl a byl jsem odhodlán to s těmi zvuky vydržet až do konce letošního vandru. Včera se ukázalo, že to zřejmě nepůjde. Dneska ráno se kliky protáčely naprázdno a žádný trik nepomohl k tomu, abych je dostal do záběru. A tak jsem s hrdě vztyčenou hlavou odešel z kempu pěšky. Po tříkilometrové procházce, kdy jsem to co chvíli zkoušel, jsem se konečně chytnul. Tak citlivé šlapání jsem ještě nikdy nemusel použít. Při větší síle to křuplo a zase jsem musel tlačit. Stejně tak z kopce. Jakmile se uplatnil volnoběh, bylo to v pytli. Takto vesele jsem absolvoval 16 km do cyklistické prodejny ve Williamsburgu.

V servisu prohlásili, že to opravit neumí, což jsem čekal. S dojetím jsem vzpomínal na ušmudlaného mladíka v Chile, který stejnou závadu (ale na jiné nábě, ta měla najeto 30 000 km a tak měla nárok) opravil, prostě ořech rozebral, vyčistil, namazal a znovu sestavil. A to vše za našich 100 Kč. Tady to nikdo neumí, nebo se s tím nechce trápit a tak mi nabídli nové zadní kolo. Nezbylo mi nic jiného, než oželet 50 $ a nechat kolo vyměnit. Do servisu jsem se musel ještě vrátit, zapomněli přehodit magnet z původního kola a tak mi nešel rychlostní senzor. Já ho mám na zadním kole proto, abych ho nemusel přehazovat když měním po vandru pevnou vidlici za odpruženou.

Historický trojúhelník
Město Williamsburg je v pomyslném středu trojúhelníku koloniálních měst, který kromě něj tvoří ještě Jamestown a Yorktown. Města spojuje poklidná Colonial National Historic Parkway, po které nesmí jezdit komerční vozidla a s cyklisty na silnici se počítá. Historické centrum Williamsburgu je přístupné jenom chodcům a cyklistům. V ulicích krojovaní herci odehrávají příběhy z koloniální - tedy britské - historie. Jezdí po nich kočáry tažené koňmi a aroma neuklizených koňských koblížků patří ke zdejšímu koloritu.


[Williamsburg] Historická čtvrť města je jen pro pěší a cyklisty


[Williamsburg] Před Kimball Theatre


[Williamsburg] Domovní znamení jsou zde pravidlem


[Williamsburg] Ve městě vonělo čerstvě naštípané dříví a čerstvé koblížky, ale koňské


[Williamsburg] Prodejna suvenýrů vyráběných přímo ve stánku


[Williamsburg] Hostinská


[Williamsburg] Na ulici se odehrávají úryvky z koloniální historie


[Williamsburg] Krojovaní herci

"Ty jsi z Prahy", volal na mne postarší pár anglicky. První Američané kteří znali českou vlajku. Manželé Jim a Dot Nissley strávili před 10 lety 3 měsíce v Čechách na kole a hodně jim to utkvělo v paměti, moc se jim u nás líbilo. Citovali mi města, která navštívili a uměli to hezky česky. Jim má rád pivo a to jeho vztah k naší vlasti ještě utužilo. Řekli mi alespoň 10 českých vět s překvapivě dobrou výslovností. Zvali mne k nim domů do Lititz v Pennsylvánii, ale tam už se vracet letos nebudu. Setkání mi udělalo radost. S takovými lidmi by si měli promluvit všichni ti škarohlídové, kterým na naší domovině pořád něco vadí.


[Williamsburg] 'I like pivo', prohlásil Jim Nissley z Lititz v Pennsylánii

Po Colonial Parkway jsem se pomalu vydal do Jamestownu. Chtěl jsem si ho prohlédnout a vyspat se v tamějším kempu. Ten však byl zavřený a tak jsem řešil dilema, zda přejet přívozem řeku a vydat se na blind na jih, nebo se vrátit do Williamsburgu. Rozhodl jsem se k prohlídce Jamestownu a návratu. Do kempu KOA se mi ale nechtělo, kempová místa byla mizerná, cena 36 $ vysoká a bylo to 15 km za městem. Z brašny jsem vytáhl brožuru s kupóny na ubytování, našel motel za 36 $ přímo ve Williamsburgu a tam se taky ubytoval.


[Colonial National Historic Parkway] Výstavní farma


[Colonial National Historic Parkway] Plná louka bedel a ti ignoranti to nesbírají


[Colonial National Historic Parkway] Jamestown Yacht Basin


[Jamestown] Rekonstrukce části pevnosti


[Jamestown] Model pevnosti a kostel v pozadí

Opět ty mosty
Rád bych ještě obhlédl Yorktown, ale kvůli mostům bych se musel vracet na přívoz do Jamestownu. Zkusil jsem hledat alternativní trasu, na netu našel autobus s nosičem na 2 kola, který jezdí přes cyklistům zakázaný most z Newport News do Norfolku. Mělo by to 2 výhody, zkrátil bych si cestu k Atlantiku a viděl vychvalovaný most s tunelem. Asi do toho půjdu.


[Williamsburg] Všichni už finišují na Halloween a předhánějí se ve, většinou nevkusné, výzdobě svých obydlí a předzahrádek

Ráno jsem se těsně před odjezdem rozhodl, že to vezmu nejprve do Yorktownu a potom z Newport News autobusem přes most do Norfolku. Po 10 minutách začalo silně pršet, proto jsem Yorktown vynechal a zamířil přímo na 45 km vzdálený autobus. Jízda to byla krajně nepříjemná, v silném dešti a silném ranním provozu na silnici bez krajnice. Auta mne naštěstí jen ostřikovala vodou z louží a k fyzickému kontaktu nedošlo. A to jsem svítil jak vánoční stromeček, svítilny jsem přidělal na helmu, dozadu jsem blikal červeně a dopředu bíle. Před Newport News jsem narazil na Visitor Center a tam mi našli adresu, odkud autobusy vyjíždějí. Napadlo mne se zeptat na státní silniční mapu North Carolina, kupodivu jí měli. Bude to fajn, vidět trasu v širším kontextu než jen na malé GPS.


[Newport News] Přes most jsem přejel autobusem místní dopravy

Autobusová stanice byla tam, kde být měla, to vždy potěší. Pršelo už jenom drobně, ale mne už to bylo jedno, boty, ponožky a rukavice promočené. Kupodivu tentokrát rukávy goráčové bundy skoro neprotekly a dres byl relativně suchý. Autobus už stál na stanovišti bez řidiče, chvíli jsem laboroval než se mi povedlo sklopit nosič na kola, sundal brašny a kolo na nosič přidělal. Systém je to krajně jednoduchý, korýtka pro kola a přes přední kolo se přetáhne zajišťovací páka. Dvacet minut do odjezdu jsem vyplnil tlacháním s ostatními cestujícími, většinou to byli dělníci z místní loděnice, co jeli po šichtě domů. Jízdné bylo 3 $, kolo zdarma. Měl jsem navlhlé bankovky od mokrých rukou, mašina na lístky v autobusu je nechtěla vcucnout. Paní řidička mi řekla: "Máme rozbitou mašinu, jedeš zadarmo". Na další stanici už čekal opravář, strojek na lístky vyměnil, ale peníze po lidech, kteří již byli v autobusu nikdo znovu nechtěl. Tady jak člověk pronikne dovnitř, tak je tam legálně a žádné doklady o zaplacení jízdného se nevydávají.

Díky osazenstvu byla v autobusu docela sranda a skoro hodinová cesta uběhla rychle. Přitom přejezd mostu trval necelou čtvrthodinu, most je uprostřed nahrazen tunelem, asi aby mohly projíždět lodě, protože most byl nezvykle nízký. Bohužel jsem jízdou v autobuse porušil základní pravidlo pro jízdu v dešti, to znamená jet, jet, jet a nezastavovat. Já jsem vychladl, dala se do mne zima a poprvé jsem ocenil goretexovou bundu s podšívkou. Dokonce jsem zavřel odvětrávací zipy v podpaží. Ale studeným nohám to stejně nepomohlo. Proto jsem byl rád, že jsem se mohl pohodlně usadit do sedla svého oře a razantně se opřít do pedálů. Tím jsem se zahřál, počasí se také umoudřilo, mraky pomalu odtáhly k sousedům a nesměle začalo prosvítat "modro nebes".


[Virginia Beach] Promenáda okolo oceánu


[Virginia Beach] Hotely se táhnou několik kilometrů okolo pláže


[Virginia Beach] Promenádě vévodí socha Neptuna


[Virginia Beach] Barevný fastfood Dairy Queen

Kousek od Virginia Beach je camping KOA, ale jejich ceny mi připadají přemrštěné, 36 $ za místo na stan. Zapátral jsem v brožuře s kupony, našel motel ve druhé řadě od pláže za 41 $, snídaně v ceně, na pokoji lednice, mikrovlnka, wifina. Pustil jsem klimatizaci a usušil na ní mokré věci, boty jsem vycpal reklamními novinami, dal si horkou sprchu a vyrazil obhlédnout vyhlášenou písečnou pláž.


[Virginia Beach] Nabídka větrem poháněných postaviček


[Virginia Beach] Nejprve jsem myslel, že Rusové pronikli už i sem, potom se mi ta azbuka nějak nezdála, cedule CUPCAKE CENTRAL byla jenom převrácená

Do Severní Karolíny
Dostal jsem se opět k oceánu a budu se ho držet zuby nehty až na Floridu. Cesta vedla na jih zemědělskou krajinou, kde některé domy vypadaly jako autentické plantážnické rezidence z doby před občanskou válkou (válkou Severu proti Jihu). Ve Virginia Beach byl na silnici frmol, potom auta výrazně ubyla, jenom jsem musel dávat pozor na zemědělské náklaďáky. Bylo chladno až mrazivo, jel jsem zcela netypicky v bundě. Budu muset přišlápnout, abych byl na teplejším jihu co nejdříve.


[Virginia Beach] Předimenzovaný poutač aquaparku


[Pungo] Heritage Plantation


[Back Bay] Poslední šance prodat dýně na Halloween



 

 

 

 

 
© Napsal a vyfotografoval Jiří Bína