Nic se nevyrovná prostému potěšení z jízdy na kole. J.F.Kennedy (a že měl i jiná potěšení, dodávám já).

X

Hledat na kolemkolem

Yellowstone a Grand Teton NP

West Yellowstone, Madison, Old Faithful, Madison, Norris, Canyon Village, Lake Village, West Thumb, Grant Village, Lewis Lake, Jackson Lake Junction, Signal Mountain, Jenny Lake, Moose Junction, Jackson, KOA Snake River

Když se ze začátku nedaří

Byl jsem velmi překvapen včerejší nedostupností ubytování ve West Yellowstone. Jak to bude asi vypadat v parku s kempy. Zahloubal jsem se do průvodce na Kindlu a s potěšením zjistil, že skoro všechny kempy v parku mají hiker biker oddělení, která se zaplní jen v mimořádných případech. To mne uklidnilo, ale přesto jsem chtěl vyjet co nejdříve.

Ale nešlo to tak snadno. Nejprve jsem šel na dvorek chytat lepší wifinu a po návratu nemohl otevřít dveře obřího přívěsu. Vzbudil jsem majitelku, ta s tím asi 10 minut různě lomcovala a pak se dveře otevřely. Já měl mezitím skoro bláto na hřišti po vydatné snídani. Potom jsem zjistil, že mám píchlé zadní kolo. Na několika místech byly v plášti zapíchnuté jemné drátky (ze zničených pneu) a jeden drát pronikl až do duše. Tím pádem jsem vyjel až po desáté. U vjezdu do parku jsem místo zaplacení 20 USD ukázal svojí roční vstupenku do všech NP. Evidentně se mi vyplatí.

Hned za bránou mne zastavil solidně vyhlížející, ne už tak mladý, muž s dotazem, zda je ta vlajka česká. Hned jsem se zajímal, jak to, že ji zná. Žil několik let v Česku, moc se mu u nás líbilo a chtěl by se prý zase načas vrátit.

Yellowstone NP: Rybář na Madison River

Madison

Cesta parkem byla snadná, jel jsem okolo řeky Madison. Žádné významné stoupání, žádný vítr. Pouze provoz jak na dálnici. Okolo silnice jsou pullouty (odpočívadla) na sledování krajiny a zvířat. Takže jsem se kochal okolím. Po 22 km jsem přijel k campingu Madison, který inzeroval, že je plný. Bez problémů mi nabídli hiker biker kemp za kulantních 8,90 USD. Postavil jsem stan, brašnu s jídlem dal do plechové skříně zabezpečené proti medvědům. Chvíli po poledni jsem vyjel k 25 km vzdálenému gejzíru Old Faithful, jedné z největších zdejších atrakcí.

Yellowstone NP: Bizoni se pasou u Gibbon River

Yellowstone NP: Bizon

Yellowstone NP: Návštěvníci Midway Geyser Basin

Něco mne hnalo, mastil jsem to bez zastávky, míjel jsem řadu termálních atrakcí. Pouze bizonům jsem neodolal. Docela schvácen jsem dorazil ke gejzíru Old Faithful, který je trochu ukryt za shlukem budov. Kolo jsem zamkl ke kandelábru na parkovišti. Okolo gejzíru je lavicemi vymezen polokruh o průměru zhruba sta metrů a bylo tam narváno. Našel jsem si výhled a působivé představení začalo. Z gejzíru začala stříkat pára do několikametrové výšky, malé děti plakaly a ostatní mlčky zírali. Měl jsem fakt kliku, že jsem to stihl. Hned jsem si připomněl, že vše špatné je pro něco dobré a že mě to ranní zdržení vlastně pomohlo.

Yellowstone NP: Old Faithful v plné práci

Yellowstone NP: Diváci pozorují Old Faithful v plné práci

Yellowstone NP: Jenom věrní fanoušci čekají na další erupci Old Faithful

Gejzír Old Faithful v plné práci

Šel jsem se podívat na známou dvoranu v Old Faithful Lodge, které dominuje obrovský krb. Ohromná budova je postavená z klád úctyhodné velikosti. Při té příležitosti jsem se také dobře nabaštil, už jsem to potřeboval.

Yellowstone NP: Krb ve dvoraně Old Faithful Lodge

Yellowstone NP: Chodba Old Faithful Lodge

Yellowstone NP: Vnější arkáda Old Faithful Lodge

Yellowstone NP: Old Faithful hotel

Zvenčí jsem si prohlédl Old Faithful hotel a potom už jsem pádil zpátky, abych stihl prohlédnout veškeré čoudící a páchnoucí termální atrakce. Uchvátili mne neustále prskající gejzíry v Black Sand Basin a navštívil jsem i další podobná místa. Přístup je po betonových či dřevěných chodnících, která vedou z parkovišť u silnice.

Yellowstone NP: Black Sand Basin - erupce gejzíru v pozadí

Yellowstone NP: Black Sand Basin - barvy k pohledání

Yellowstone NP: Black Sand Basin - gejzíry za zády nikoho neděsí

Yellowstone NP: Black Sand Basin

Potom jsem objevil prašnou šest kilometrů dlouhou stezku, která vedla medvědím habitatem. Smělo se na ní na kole a tak jsem se tam projel. Míjel jsem lidi vybavené medvědími spreji pohotově pověšenými na opasku a cinkající rolničkami. Medvědi tam evidentně žijí, což dosvědčovalo množství jejich exkrementů, ale žádného jsem neviděl.

Bublající, prskající a stříkající gejzíry

V hiker-biker kempu zatím přibyli 2 cyklisté - Jean Pascal z kanadského Rimouski (ještě si na ně pamatuji, byl jsem tam před 5 roky) a Rakušák Peter, bydlící ve vesnici asi 10 km od Flachau (mimochodem lyžař a skialpinista). Peter měl druhý den narozeniny a tak prozíravě koupil ještě ve West Yellowstone sixpack piv, abychom to mohli oslavit.

Yellowstone NP: Black Sand Basin

Okolo stanu se nám ochomýtaly losice a nedaly se nijak vyrušovat naší přítomností. Pivo zas tak dlouho nevydrželo a tak jsme po setmění zalezli do stanů. V noci byla docela kosa, ráno bylo na nule a ve stanu jsem měl plus dva. Zip spacáku naštěstí držel a já se prozíravě přioblékl, zima mi v noci nebyla. Akorát do studeného rána se blbě vstává, hlavně převlečení do studeného navlhlého oblečení je protivné. Řeším to tak, že si oblečení vezmu tak na 10 minut do spacáku, tam ho zahřeju vlastním tělem a potom už to jde.

Yellowstone NP: Camping Madison - losí máma se objevila za mým stanem

Yellowstone NP: Camping Madison - co se musí schovávat před medvědy do food boxu

Ráno jsem pomohl Jeanovi navléci plášť po výměně píchlé duše. Rval to montpákama až u toho rudnul a nic. Ukázal jsem mu mojí metodu - plášť jsem vycvakl ze zámků ráfku a přesunul co nejvíce do středu ráfku. A potom jsem plášť natáhl na ráfek pouhou rukou, bez montpák. Rázem jsem byl za experta.

Potom jsme se rozloučili a každý vyrazil jiným směrem, pouze Peter se na své narozeniny nikam moc nehnal. Vyrazil jsem na sever směr na Norris. Počáteční stoupání mne zahřálo, prohlédl jsem si vodopády na řece Gibbon.

Yellowstone NP: Gibbon Falls

A už jsem se těšil na Artists Paintpots. Parkoviště byla tak narvaná, že řada lidí neměla vůbec šanci se k přírodním atrakcím dostat. Na silnici se parkovat nesmí, to rangeři tvrdě stíhají. Auta, která se nevejdou prostě musí pokračovat dál. To nebyl můj problém, kolo, byť naložené, se vejde všude. Všechno jsem poctivě obešel, pokochal se. Nejvíc se mi líbil bahenní gejzír, který vyplivoval střely jítrnicovitého tvaru do výše jednoho metru.

Yellowstone NP: Artists Paintpots

Yellowstone NP: Artists Paintpots - malá bahenní sopka si prskla

O pár km dále rozsáhlá oblast Norris Geyser Basin. Tam je nejznámějším gejzírem Steamboat, který vypadá nenápadně. Ale když si bouchne (zhruba 4x za 50 roků), je to fakt vysoká a hlasitá bomba. Řev vulkánu doznívá více než 24 hodin.

Yellowstone NP: Norris Geyser Basin - Emerald Pool

Yellowstone NP: Norris Porcelain Basin

Canyon Village

Z Norris jsem si vyfuněl pěkné stoupání do Canyon Village. Při příjezdu do kempu jsem míjel 2 americké cyklisty a zase "to je česká vlajka". Byli to Kerry se Sheilou, stanovali vedle mne v hiker-biker. Kerry dělal s českými inženýry a byl párkrát v Praze - utkvěl mu hlavně hrad nad městem a řekou.

Yellowstone NP: Canyon Village Lodge - bez krbu to nejde

Fenomén hiker-biker

Hiker-biker oddělení kempů v národních parcích stojí méně než třetinu běžného místa na stan. Smí tam pouze pěšáci a cyklisti. Výhodou je, že je v nich vždy místo, i když jsou kempy jinak beznadějně plné. Mimochodem, v obou parcích jsem nenarazil na kemp, který by měl volné byť jediné běžné místo. V hiker-biker bývají stoly a lavice a kovové kruhy na oheň. Na záchod je to většinou daleko, stejně tak k vodě. Kempy nejsou běžně vybavené sprchami, Američani si je vozí ve svých přerostlých RV. V Canyon Village byla výjimka, za 4,50 USD bylo možno použít sprchy v centrální budově kempu. S radostí jsem to uvítal.

Yellowstone NP: Canyon Village Campground - stanování v hiker biker - motorová vozidla sem nesmí

Yellowstone NP: Canyon Village Campground - stanování v hiker biker

Yellowstone NP: Canyon Village Campground - stanování v hiker biker, bedna na jídlo a vše voňavé

Grand Canyon

Také Yellowstone má svůj velký kaňon a je opravdu působivý. Nechal jsem si ho na ráno, kdy je příhodně zaplaven světlem. Však se na to podívejte na obrázcích.

Yellowstone NP: Grand Canyon of the Yellowstone - horní vodopád

Yellowstone NP: Grand Canyon of the Yellowstone

Grand Canyon of the Yellowstone zalitý ranním světlem a výhled na horní vodopád

Blboň mezi bizony

Po ranním pošušňáníčku v kaňonu jsem pokračoval okolo řeky Yellowstone směrem ke stejnojmennému, a obrovskému, jezeru. Pláně okolo řeky jsou pověstné stády bizonů. Všude visí varování, aby se lidé nepřibližovali k bizonům na menší vzdálenost než představují 2 autobusy za sebou (23 m) a k medvědům 5 autobusů (91 m). Vidíte, jak jsou Amíci praktičtí.

Plný zážitků z kaňonu jsem si to pohodově šlapal skoro po rovině u řeky. Najednou začalo z lesa po mé pravici vycházet stádo bizonů s mláďaty. Předjel jsem je, postavil kolo na krajnici a vytáhl foťák. Myslel jsem, že zvířata silnici přejdou a půjdou k řece. Ale ouva, šla přímo ke mně. Auta se naštosovala na protější krajnici, aby jim uvolnila cestu. Já byl na druhé straně silnice a tak stádo dupalo asi tak 2 metry ode mne. Žádné 2 autobusy, 2 metry. Když bizoni přešli, hluboce jsem si oddechl. Lidi z aut se mne ptali, zda jsem v pořádku, přitom na mne celou dobu viděli a tak věděli, že se nic nestalo. Možná se ptali na to zda mi nepovolili svěrače. Ne, ani trošku.

Yellowstone NP: Bizoni na silnici

Yellowstone NP: Bizoni na silnici se ke mně blíží

Vlastní chybou jsem se ocitl mezi stádem bizonů

Bizonů bylo hodně a na silnici dělali opravdu nepořádek. Cpali se mezi auta, bučeli na řidiče a vůbec dávali najevo, že jim to tam patří. Dopravu zastavili alespoň na půl hodiny.

Yellowstone NP: Bizoní stádo

Yellowstone NP: Bizoni se blíží k divákům

Yellowstone NP: Zácpa na silnici

Yellowstone NP: Bizoni na silnici

Bizoní stáda v okolí Yellowstone River

Potom už žádná zábava nebyla. Dorazil jsem k jezeru a objel ho po západní straně až k West Thumb. Tam jsem si prohlédl geotermální West Thumb Basin, který zasahuje do jižního okraje jezera. Malé gejzíry trčící nad hladinou byly opravdu působivé.

Yellowstone NP: West Thumb Basin na jižním okraji Yellowstone Lake

Yellowstone NP: West Thumb Basin - vulkány v jezeře

Yellowstone NP: West Thumb Basin - chipmunk

Yellowstone NP: West Thumb Basin

Grant Village

Pár kilometrů a byl jsem opět v biker-hiker. Zde to bylo luxusní, v rámci ceny 8,90 byl zahrnut i poukaz do sprch a to rovnou na 8 sprchování. Bezplatnou sprchu jsem využil jednou a byl jsem spokojen. Večer jsme si udělali se spolunocležníky oheň. Mladý pár pracoval na Novém Zélandu, já ho kus projel na kole a tak bylo o čem mluvit.

Do Grand Teton NP

Mířil jsem na jih do dalšího národního parku - Grand Teton. Nejprve jsem přejel přes Continental Divide (kontinentální předěl) ve výšce 7988 stop, tedy 2435 metrů. Zastavil se u malebného Lewis Lake, podíval se na vodopády a kaňon řeky Lewis. Projel jsem jižní branou Yellowstonu, u které byla v protisměru asi 5 mil dlouhá fronta aut. Čekání na vjezd tak na 2 hodiny. Není se co divit, sezóna příjemného počasí pomalu končí, příští týden už některé kempy zavírají a lze čekat sněžení a ledovaté silnice.

Yellowstone NP: Lewis Lake

Yellowstone NP: Lewis Falls

Yellowstone NP: Kaňon řeky Lewis

Yellowstone NP: Kaňon řeky Lewis - polámané stromy

Yellowstone NP: Názorně o medvědech

Projel jsem územím nikoho, což je kus země mezi oběma národními parky. V něm se nachází Flagg Ranch Village, kde byl obchod a tak jsem poobědval další mražené burito ohřáté v mikrovlnce. A k tomu kýbl amerického sterilního kafe, co jiného. U severního vjezdu do Grand Teton byla jenom cedule, žádná brána s výběrčími.

Grand Teton NP: Jackson Lake

Silnice se vlnila nahoru dolů, ale nijak dramaticky. Kopírovala východní břehy rozsáhlého jezera Jackson, ve kterém se příhodně odráží vrcholky pohoří Teton. Působivá podívaná, ale já přece jen trochu dával majzla. Rangeři stojící u cesty mne varovali před několika grizlíky, které viděli poblíž silnice ve směru, kam jsem jel. Naneštěstí jsem je neviděl, naštěstí je nepotkal.

Kromě přírody byla jedinou atrakcí Chapel of the Sacred Hearth. Kaple zvenku vypadala jako menší stodola, vevnitř tonula v absolutní tmě, kterou narušovala pouze barvená vitráž. Tu jsem byl schopen vyfotit.

Grand Teton NP: Okno kaple svatého srdce

Signal Mountain

Měl jsem své ujeto, zastavil jsem se v kempu v Signal Mountain. Hiker-biker za netypických 11 USD. Hoch v office mi doporučil, ať se tam jdu nejprve podívat, ale já nedbal. Bylo to fakt špatný. Kus zpustlého lesa bez stolů a lavic, food box u 500 m vzdálené recepce. S potížemi jsem našel svažitý plácek o kterém jsem věděl, že se budu muset v noci několikrát škrábat nahoru. Ale co, řekl jsem si, už jsem spal hůře.

Grand Teton NP: Jackson Lake v podvečer

Postavil jsem stan, s naloženým kolem odjel k blízké restauraci v místní lodge. Kultivovaně jsem se po pár dnech najedl a spláchl to překvapivě dobrým stoutem. Využil jsem veřejné sprchy a za 7 doláčů si užil sedm minut sprchy. Žádná láce, přátelé, ale tělo to potřebovalo. S lidmi na blízkém stanovišti pro RV jsem se dohodl, že mohu dát věci do jejich bear boxu. Oni to stejně nepoužívali, vše měli v obytném návěsu (nebyl to přívěs) a tam se bručouni nedostanou.

Trochu jsem si nadával, jak jsem to se spaním vymňoukl a že jsem mohl jet do nedalekého (20 km) Jenny Lake Campground. Až ráno mi došlo, jaká to byla skvělá volba. Vyjel jsem a byl jsem z toho paf. Vrcholky pohoří Teton byly ozářeny ranním východním sluncem a já nevěděl, kam se podívat a co vyfotit. Fakt paráda v průzračném ranním vzduchu. To blbé místo pro stanování bylo vlastně geniální.

Grand Teton NP: Malebné ráno se opravdu povedlo

Výhled na vrcholky národního parku Grand Teton

Potom jsem potkal Jeana z kempu v Madison, mířil na sever. Poradil mi, abych jel vyhlídkovou cestou okolo Jenny Lake, začínala tam cyklostezka a bylo to opravdu scenic (malebné).

Grand Teton NP: Můj kanadský kolega Jean opět nalezen (potřetí) - poprvé jsem mu pomáhal v kempu Madison spravovat kolo

Grand Teton NP: Mount Moran s ledovci

Grand Teton NP: Moje maličkost

Přes Jenny Lake jezdí výletní lodě. Jednak jako projížďka, ale také jako převoz k trekům do pohoří Teton. Na treky nemám vhodné boty a tak jsem vzal za vděk cyklostezkou a zhruba 40 km se jí držel.

Grand Teton NP: Výletní lodě na Jenny Lake

Grand Teton NP: Middle Teton, Grand Teton a Mount Owen

Pozdrav z letošního vandru

Jackson

"We were married in a fever ...", tento song mi automaticky naskočí při jméně Jackson. Nevím, zda se to vztahuje k této oblasti. Nicméně známější je Jackson Hole, vyhlášená lyžařská oblast, kde se pořádají závody světového poháru. Na lyže to zatím nevypadalo, i když sníh na ledovcích byl v dohledu. Namísto lyžování jsem si to užíval na cyklostezce do Jackson.

Poblíž Jackson: National Museum of Wildlife Art

Tížilo mne zejména vědomí, že už jsem se řadu dní neozval na mém blogu a že bych to měl napravit. Zastavit se na den v Jackson? Ani náhodou, přesvědčili mne v místním Visitor Center. "Tady je šíleně draho, jeď odsud jak nejrychleji dovedeš", byla rezolutní rada. No jo, ale kam. Prý zhruba po 40 mílích narazím na kempy zdarma v National Forest. Zdálo se mi to daleko, ale stejně jsem se na jih vydat musel. V místním Albertsons (supermarket) jsem zakoupil sushi, v přilehlém Liqour Store litrovku levného Chardonay v lehkém plastovém balení (Tetra Packu) a vydal se na jih s očekáváním věcí příštích.

Dopadlo to jako vždycky dobře. Po 20 km se objevil velký RV Park KOA, kde jsem dostal místo na stan. Mohl jsem si dokonce vybrat, buď přímo u Hadí řeky, nebo trochu horší místo s možností nabíjet svá zařízení. Zvolil jsem to druhé. Podařilo se mi dobít počítač, baterie foťáků a telefon. Bohužel jsem při dobíjení nemohl na počítači pracovat. Vyřídil jsem nezbytné maily na telefonu, stáhnul a popsal fotky, ale k psaní blogu jsem se nedostal. Snad bude zítra lepší konstelace.