Zítra   Včera   Cesta   Album   Foto   Věci   Ceny   Domů   Zpět

Rotorua
Maorské pneumatiky, čudí, bublá, smrdí, stříká, česká ulička, atrakce pro japonské školáky, udej kapra
Odpočinkový den. Prohlédl jsem kolo a objevil uvolněný šroub, kterým je připevněn zadní nosič k rámu u náboje naproti pastorkům. Vše jsem pořádně dotáhl. Byla by to mela, kdyby se nosič uvolnil a vletěl do kola, vyrubal dráty a kdoví co ještě. V lepším případě bych tlačil kolo mnoho kilometrů do nejbližší opravny. Od nynějška budu každé ráno kolo kontrolovat.
Zkoušel jsem si popovídat s cyklistou, který dorazil zřejmě v noci a spal také ve stanu. Byl to Němec původně z NDR, který nyní žije ve Španělsku. Bohužel neuměl anglicky, tak jsme si moc nepošprechtili. Jel na trekingovém kole s úzkými plášti, přední nosič před řídítky. Na rámu měl napsané trasy, které jel, například Moskva - Vladivostok. Obdivuhodné na chlapíka, který byl starší než já. Zkusil jsem na něj plynnou ruštinou 'ja bydlaju nědaljeko nadražaja', ale ani tady jsem neuspěl. Rád bych věděl, co je v té NDR za totáče učili.
Na kole se dá odvézt skoro celá rodina, chce to jen svalnaté nohy
Dojel jsem do termální oblasti Whakarewarewa na okraji města Rotorua. Vstupné do maorské vesnice 18$, kolo jsem zamkl před pokladnou. Zrovna začínala maorská folklórní show pro turisty. Většina z účinkujících silně přehrávala - ženy kroutily očima a chlapi vyplazovali jazyky. Všichni byli při těle, okolo pasu pneumatiku. Zřejmě je to dáno geneticky, aby přežili drsnou zimu. Zpívali, tancovali, mávali bambulemi na provázku, cvičili s holemi a volali silným hlasem.
Show pro turisty - tanec s bambulemi
Show pro turisty
Skoro bych se polekal
Hřbitov v maorské vesnici
Detail dřevěné sošky na hřbitově
Vnitřek katolického kostela v maorské vesnici
Venkovní lázeň
Vaření kukuřice v termálním bazénu
Celá oblast je zajímavá, smrdí sírou a všude něco bublá, syčí, čmoudí, prská nebo mlaská. Jezírka mají divně zbarvenou vodu, prostě zvláštní. Na konci jedné cesty byl v lese polorozpadlý plot, ten jsem klasicky česky obešel a ocitl jsem se v ještě větší oblasti. Posléze mi došlo, že jsem se vetřel na území NZ Maori Arts and Crafts Institute, což je konkurenční podnik k maorské vesnici. Dlužno dodat, že zde jsou lepší atrakce, například velmi známý 'Pohutu Geyser', který stříká až do 30 metrové výše. Všechno jsem si prohlédl, vrátil se stejnou cestou do maorské vesnice.
Pohutu Geyser a Maori Arts and Crafts Institute v pozadí
Pohutu Geyser se právě činí
Okolí maorské vesnice
Některá jezera mají zvláštní barvu
Bahenní vřídlo
Další smradlavá díra
Zapomněl jsem si vzít čepici proti slunci a tak jsem jako idiot chodil několik hodin v cyklistické přilbě. Přesto jsem si trochu připálil hlavu a to spolu s hromadou snědeného jídla vyvolalo lenivou náladu. Nikam daleko se mi nechtělo a tak jsem zajel do města a flákal se po nábřeží. Spousta černých labutí a cedule, ať je lidé nekrmí, protože si tak zvykají na lidi, jsou nebezpečné dětem a ještě k tomu podělají trávu okolo břehu. Odchytla mne výprava japonských školáků, jestli se se mnou mohou vyfotit. Zřejmě mne považovali za turistickou atrakci a měli z toho hroznou radost.
Skákací atrakce pro děti
Turistická atrakce pro japonské školáky
Nábřeží a nepřítel číslo 1 - černé labutě
Sobotní piknik na nábřeží
Popojel jsem okolo jezera a viděl velkou smaltovanou tabuli se 'zatykačem' na kapry. Stálo na ní, jaká je to svinská ryba a jak škodí ušlechtilým rybám a zaneřáďuje vodu jezera. Na ceduli bylo telefonní číslo, kam se má nahlásit místo, kde byl kapr spatřen. To by měli vidět jihočeští rybáři.
Nakládání vodního skútru
Narazil jsem na naučnou stezku termální oblasti okolo zálivu s příznačným smradlavým jménem Sulphur Bay (sírový záliv). Zase široký repertoár smradů, čouďáků a bublanin a to pár set metrů od centra města. Nakonec jsem to vzal nádherným městským parkem a centrem města do hostelu.
Vyrábí se svatební fotky dvou bumbrlíčků
Městské muzeum
Moorovy sochy v parku
Totem v parku se zakrytou horní částí, která je poškozena
Detail totemu
Výzdoba stěny policejní stanice
Obrazu vévodí fešná policistka s fanglí
Udělal jsem si 3 vajíčka na cibulce a vedle sedící německý pár na mne koukal s despektem jako na chudáka. Pak jsem však vytáhl a zbaštil půlku kuřete, vychlemtal 2 půllitry piva a byl jsem zase king. O drobky jsem se poctivě rozdělil s ptáky, kteří v jídelně bez zábran poletovali a hledali, kde co ukrást.
Katastrofa na jezeře Tarawera
V 19. století byly největší turistickou atrakcí Růžové a bílé terasy (Pink and white Terraces) u jezera Tarawera, které byly počítány k sedmi divům světa. Maorská vesnice Te Wairoa byla hlavní turistickou oblastí Nového Zélandu. V červnu 1886 maorští průvodci převáželi turisty přes jezero k terasám, když se náhle objevila jako přízrak stará válečná maorská kanoe, kterou nikdo předtím na jezeře neviděl. Přízrak viděli jak Maoři, tak evropští turisté.
Pro Maory je takové zjevení předzvěstí katastrofy. Maorský náčelník řekl, že přízrak předpověděl katastrofu a že vesnice bude zasypána. O čtyři dny později se to stalo skutkem. Uprostřed noci přišlo nejprve zemětřesení a potom Mt. Tarawera vybuchla. Po 6 hodinách bylo 8000 km2 spáleno na popel, zasypáno lávou a bahnem. Maorská vesnice byla smazána z povrchu zemského, terasy zničeny, 153 lidí zabito. Samotná hora Mt Tarawera se roztrhla a vytvořilo se jezero Rotomahana, ležící asi 15 km jihovýchodně od města Rotorua.